Cookie / Süti hozzájárulás
Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy a peugeotm5center.hu honlap működésének biztosítása, látogatóinak magasabb szintű kiszolgálása, látogatottsági statisztikák készítése, illetve marketing tevékenységünk támogatása érdekében cookie-kat alkalmazunk. Az Elfogadom gomb megnyomásával Ön hozzájárulását adja a cookie-k, alábbi linken elérhető tájékoztatóban foglaltak szerinti, kezeléséhez. Kérjük, vegye figyelembe, hogy amennyiben nem fogadja el, úgy a weboldal egyes funkciói nem lesznek használhatók.
Cookie szabályzat
Rendben
Elutasít

Kuriózum a kuriózumok között, ez volt a Peugeot P4, a legharciasabb francia



A P4 nem átlagos Peugeot volt, nem átlagos ügyfelek számára.

A Peugeot P4 gyártása 1981-ben, története azonban jóval korábban: az ötvenes évek elején vette kezdetét.

 

Az igény kétségkívül politikai szinten fogalmazódott meg, de megvalósulását piaci okok hátráltatták. Valamivel több mint tízezer könnyű gépkocsit kellett volna leváltani, ami a gyorsan talpra álló francia autóipar számára értelmezhetetlen mennyiség volt.

 

A túléléséért küzdő egykori luxusmárka, a Delahaye életképesnek ígérkező  javaslattal állt elő, és néhány év leforgása alatt le is gyártották a kívánt mennyiséget. A cég azonban belerokkant a gyártásba.

 

A hatvanas években európai összefogás keretében próbáltak megoldást keresni az egyre sürgetőbb problémára.

 

Franciaország ekkortájt majdnem rátalált a megoldásra: a Hotchkiss M201 modell orrába a Peugeot tíz évvel korábban vadonatúj konstrukcióként bemutatott, ekkora már rendkívül kiforrott és közkedvelt dízelmotorját szerelték. Az 1,8 literes erőforrás újra értékessé tette a hadsereg számára a modellt, a döntéshozók pedig felismerték a műszaki kooperációban rejlő potenciált. 

 

A hetvenes évek közepén felkérték a három nagy francia autógyártót, hogy keressenek partnert a NATO-táboron belül, és közösen fejlesszenek ki egy négy fő és menetfelszerelésük, valamint rádiójuk szállítására alkalmas gépkocsit, amely elég kisméretű és könnyű a légi szállításhoz, illetve az ejtőernyős bevetésekhez.

 

A Renault a Fiattal, a Citroën a Volkswagennel lépett együttműködésre, a Peugeot választása viszont a vadonatúj konstrukcióval előálló Mercedes-Benzre esett, a motorok a Peugeot 504-esből, az erőátvitel pedig a 604-esből származott. A Mercedes viszont kikötötte, hogy az autót nem exportálhatják európai piacokra, illetve nem forgalmazhatják civil kivitelben.

 

A szigorú teszteket követően a P4 magabiztosan nyerte el a katonai megrendelést, és 1981-től megkezdődött a gyártása. A Peugeot a Párizstól délre fekvő Marolles-en-Hurepoix-ba, a cégcsoporthoz tartozó Panhard üzemeibe költöztette a P4 gyártását. Az elkövetkezendő harminc évben itt készültek a P4-esek,

 

A számtalan karosszéria-változatban, változatos fegyverzettel gyártott Peugeot P4 egészen 2016-ig szolgálatban maradt Franciaországban, majd utolsó néhány száz példányán rövid időn belül túladott a hadsereg. Ezek a késői darabok aztán rendre felbukkantak különböző használtautó-kereskedő oldalakon, de csalódnia kell annak, akik fillérekért szeretne hozzájutni az európai autóipar ezen különleges, ritka gyártmányához.

 

Ritkaságuk és megbízhatóságuk, valamint viszonylag szerény futásteljesítményük miatt meglehetősen magas áron kínálják őket eladásra – egy gyors keresés 16 ezer eurós (5,6 millió Ft) átlagárat ad a P4 harminc év körüli példányaira, az állomány csökkenésével pedig várhatóan egyre magasabbra kúszik majd az autók értéke.

 

Peugeot P4 műszaki adatok

 

 

 

TÍPUS

 VP4A11

VP4A50

Üzemanyag

benzin

gázolaj

Motor típusa

XN8 (177A)

XD3 (155PB)

Lökettérfogat (cm3)

1971

2498

Hengerek száma

4

4

Furat x löket (mm)

88  x 81

94 x90

Max. teljesítmény (LE/perc)

79/4750

70,5/4500

Max. forgatónyomaték (Nm/perc)

149/2750

147/2000

Sűrítési viszony

8:1

22:1

Tengelykapcsoló (mm)

215 mm, egytárcsás

215 mm, egytárcsás

Sebességváltó

BA10/4, négyfokozatú, szinkronizált

BA10/4, négyfokozatú, szinkronizált

Áttétel: 1.

0,2589

0,2589

2.

0,4580

0,4580

3

0,6922

0,6922

4

1

1

Hátramenet

0,2788

0,2788

Terepváltó

VG080, kétfokozatú, szinkronizált

VG080, kétfokozatú,  szinkronizált

Áttételek

1 / 0,4672

1 / 0,4672

Differenciálzár

Hidraulikus

Hidraulikus

Fordulókör sugara (méter)

5,5

5,5

Felfüggesztés

Elöl/hátul tekercsrugók, hidraulikus lengéscsillapítók

   Elöl/hátul tekercsrugók, hidraulikus lengéscsillapítók

Fékrendszer

Hidraulikus, kétkörös

Hidraulikus, kétkörös

Fékek elöl/hátul

tárcsa/dob

tárcsa/dob

Kerekek

5,5 x 16

5,5 x 16

Gumiabroncsok

7,50 x 16

7,50 x 16

Elektromos hálózat

24V

24V

Generátor

1200 W

1200 W

Menetteljesítmények

 

 

Végsebesség

118 km/óra

108 km/ óra

Üzemanyag-fogyasztás 90 km/óra sebességnél (liter/100km)

15,25

14,50

Méretek és tömegek

 

 

Teljes hosszúság (mm)

4200

4200

Teljes szélesség (mm)

1700 

1700 

Teljes magasság (mm)

1930

1930

Tengelytávolság (mm)

2400

2400

Menetkész tömeg (kg)

1815

1895

Megengedett legnagyobb össztömeg (kg)

2565

2645

Szerelvény max. tömege (kg)

3065

3145

Legnagyobb vontatható tömeg (kg)

500

500

 Üzemanyagtartály kapacitása (l)

75

75

Motorolaj-töltet (l)

5

5

ILLUSZTRÁCIÓK: PEUGEOT, WHEELSAGE.ORG, COMMONS.WIKIMEDIA.ORG, MILITARY.WIKIA.ORG